Тарас Попадинець, zapara.com.ua, Івано-Франківськ

Тарас Попадинець, zapara.com.ua, Івано-Франківськ

Ми перепробували, напевно, все, що можна було назвати робота зі складом: CRM, організація і синхронізація сайту з базою. Був такий варіант, що пробували писати свій софт, свій склад. Він постійно глючив, проблеми з фінансами. Це потребувало свого системного адміністратора, який вміє працювати з системним кодом. А це мінімум 15-20 тисяч зарплати. Плюс воно весь час злітало, весь час треба було допрацювання робити. І воно не мало синхронізації з сайтом. Тоді було Aukro, зараз є Prom. Це все було однією великою проблемою, часу на вигрузку йшло дуже багато. 

Потім почали працювати з готовими сервісами. Ми перепробували всі продукти, які є, крім, напевно, Bitrix, але тільки через те, що там не реалізований склад. 1С я категорично не хотів, бо ми коли починали бізнес, то користувались 1С. Воно класне, набір функцій, але тобі теж постійно треба щось доробляти. Більшість працівників звільнялося, коли я показував їм наші процеси в 1С. Ми три чи чотири роки так працювали, і я сказав, що більше таким займатися не буду. Ми шукали свої варіанти, бажано готові рішення.

Тоді мені порадили Бокс, співробітник каже: є Бокс, це великий конструктор, його можна зліпити, як хочеш. Я питаю: і хто його має зліпити, я чи ти? Відвалити купу бабла, і ліпити щось, що не відомо, чи буде працювати.

Треба, щоб бізнес працював. В бізнесі є витрати, є кредити. І зупини роботу на 3-4 дні, бо ти щось ліпиш?.. А якщо не вийде? І що, місяць-півтори працювати в ручному режимі? Тому шансу на помилку жоден бізнесмен не хоче брати.

- Про що хвилювався? Чи не було сумнівів?

У світі вже є така штука - довіра до інтелектуальних систем. Їх вже оцінюють як нерухомість, банки навіть під це кредити дають. Ти їм кажеш, я власник такої програми - і дають. І тут людину питають: купиш програму за 200 тисяч? Але людина, яка в рік робить оборот 200 000 - вона не погодиться. Коли ти мене спитав, я подумав так: у мене було два роки, які я витратив на пошук цього діла. Я порахував зарплату працівникам, витрати на перехідні процеси, з бази на базу… в мене вийшло під мільйон гривень витрат.

Якщо я знаю, що я за наступний рік-півтора-два знову витрачу таку суму, і мені кажуть, що є рішення за, скажімо, сто тисяч, плюс інтеграція на рік десь ще сто тисяч, що це мені допоможе в таких-то процесах і кінцевий результат, який я отримаю… А ще гарантія, що цей продукт є ліквідний, що можна відпродати ліцензії, якщо тобі не підійшло, нехай дешевше, але все одно щось отримаєш.

А з людьми ти не зробиш так. От приходить до мене на роботу чувак на начальника складу. Починає щось робити, переміщувати, потім, скажімо, має якісь проблеми і йде в запій. І ти тих пару ящиків, ліквідність яких всередині була ті самі 100 тисяч гривень, знайти не можеш. Він їх не вкрав, просто поскладав усе по-своєму. Знайти їх можна при інвентаризації. А це коштує теж дуже дорого.

Кажуть, бізнес робиться на довірі. Але люди, які в тебе працюють, самі рахують, скільки мають заробляти. І якщо ти цього не помічаєш, то вони це зроблять без тебе.

Мені достатьо зараз того, що всі процеси, які є, до кінця дня мають бути закриті всі процеси: каса, клієнти, замовлення, обороти. І тепер у мене на 19:00 є всі звіти. А раніше треба було викликати начальників відділів, говорити з ними, а роботи видно не було - все пояснювалося на пальцях.

А зараз у мене є чітко кількість замовлень , наприклад, було замовлень на 8-9 тисяч, в касу прийшло 1,5 тисячі, якась частина чекає оплати, якась поїхала післяплатою. Ти все підбив, вийшло на 6 тисяч. І мене цікавить, чому на 3 тисячі не відвантажили? Були якісь нюанси, відмови, з чим це пов’язано. Коли це робиться на довірі, людина тобі навіть про це не скаже. Вона скаже: в мене було сьогодні 20 заявок. Але скільки пішло? З якої причини? Можна послухати розмову, що говорить персонал.

Так що ти береш менеджера? Робить тобі 20 заявок? Робить. Але ти ж хочеш 30, а де ці 10 вони попадають? Знайти це дуже тяжко. А якщо ти власник - ти завжди зайнятий, ти думаєш, як зробити, щоб працювало? І ти мусиш вдовольнитися тим, що є. І ніхто тобі не скаже: я не зробив стільки-то. Ніхто не візьме на себе більше. А коли ти бачиш дані, ти можеш сказати: ага, це важливий процес, я візьму ще одну людину і вона зробить ті 10 заявок. І в місяць вийде вже 250 заявок, а якщо кожна 200-300 гривень, то зрозумієш, що ти нормально заробляєш, платиш зарплату і компанія позиціонує себе вище, бо ви вирішуєте ті проблеми, які до того не вирішували.

В принципі, оця програма, якщо подивитись зараз, вона не звучить дорого. Тоді, якби була можливість відтермінування або кредит на це, я би швидше попробував. Просто тоді зразу відвалити 100 штук, знаєш… Якщо би була така тема, то потім по подвійній ціні би купив.

- Зараз є можливість оренди.

Бо коли ти пробуєш 10 разів, б’єшся головою... а тобі кажуть, що це працює, а ти довбешся в той стовп, а він не розбивається, то потім на чолі гуля вилазить. І ти не хочеш це робити, бо боляче. І ти не віриш, що щось запрацює. І в кінцевому результати виходить зовсім інша штука, і ти думаєш: краще я оце, що мені не вистачає, заміню людиною. І набираєш людей. А потім по колу, бо це податок, це лишня людина. Це добре, якщо вона по ділу працює, але якщо вона працює, щоб закрити певну сторону, то повір, що вона створює проблеми. Бо люди косячать. Ми не роботи. І з цим нічого не можна зробити. І косяки є навіть у найкласніших. Я сам стільки косячу, що просто деколи сміюсь: ну що тут зробиш?

Якщо говорити про компанію, яка мала 15-20 людей і говорити, що можна оптимізувати Бокс під 5 людей, як у мене зараз відбувається. Якщо взяти навіть середню зарплату 8-10 тисяч, і десять людей - то для мене це місячний оборот. Це в районі 25 тисяч податку за людей треба платити, це мінімум. За 25 тисяч можна собі купити великий офіс в кредит.

В принципі, для людей, які хочуть розвивати бізнес, економити…

- А по твоїй історії, як це було? Довго, дорого?

Впровадження - це впустити людину у свій бізнес, відкрити карти. І є ще другий фактор: є люди, які зробили собі комфортні умови, і тут приходить хтось і власнику потім розказує, що тут хтось не виконує роботу як слід… і вони починають бунт. Власник повинен зрозуміти: якщо він хоче покращити роботу, а люди бунтують - значить, в його компанії великі проблеми, значить, так вони і заробляють йому гроші.

Ми з інтегратором не були добре знайомі. Він виявив багато сторін, які я не помічав, підказав, показав, звернув увагу.

Якщо інеграцією займається людина, яка мала бізнес, яка знає його проблеми, людей, то зі сторони зробити такий мікро-аналіз компанії - це теж дуже класно. І коштує грошей, бо можна замовити людей, щоб вказали на вузькі місця. Але прийдуть ті самі чужі люди. І можуть прийти такі, якщо в тебе компанія унікальна, то де гарантія, що не злиють твою інформацію? Тому якщо ти вже шукаєш, то або ти сам вивчай систему… але це ж сткільки часу. Якби я сам вивчав CRM-систему, то, певне, закрив би бізнес. А як інакше? Я думаю, як зробити великі обороти. Коли ти відволікаєшся від своїх бізнес-процесів, як власник - постачання товару, серйозні договори - на ринку відбуваються зміни, і ти не в’їжджаєш в тенденцію. Все пройшло, запізнився, не тримав руку на пульсі.

- Який був термін впровадження? І по результатах як?

У нашому випадку велика кількість товарів була і велика кількість складів. Наша перша база була 20 тисяч. А тепер - 100 тисяч. Ми теж навчилися оптимально користуватися програмою. Якщо у нас з’являється нова запчастина, то ми не створюємо новий товар, а змінюємо старий, не актуальний.

Мені хочеться розвиватися. Тому в мене процес інтегрування буде постійний. Весь час треба нові бізнес-процеси. А щоб це зробити, мені простіше звернутися до тебе, ніж відволікати своїх людей від роботи.

Найбільша фігня, що народ не вірить, що це може працювати. Зараз у нас величезна кількість майданчиків: bigl, aukro, prom, безплатка, і це все синхронізується без людини. Але коли йде продаж і це все синхронізовується в зворотньому порядку тобі на робочий стіл - це клас, що ще більше треба?

Ми досить швидко перейшли, протягом місяця ми вже запустили роботу. Все одно багато ще було в ручному режимі, частково користувалися старою базою - ніхто ж не забороняє. А сам перехід ми зробили дуже швидко, за кілька днів, поки синхронізувалися всі товари. А далі вже все пішло.

- На підсумок: ти десь дві третини зекономив на людях, на процесах, що ти не втрачаєш продажі - скільки ти зекономив?

Суть навіть не в тому, що ми не втрачаєм, люди в шоці, як ми їх обслуговуємо. Ми коли виходили на ринок, робили меншу ціну, ніж де-небудь, для того, щоб набрати максимально клієнтів. І коли через рік ми зібрали 15 тисяч клієнтів, то почали піднімати ціну - на 20, 30%, деякі позиці на 100%. І кожна нормальна людина скаже: ви що, вам хана, ніхто не буде купувати. Ми отримали більше продажів і більше грошей, бо люди кажуть: я звик до вас, у вас все просто, ви на 100% відправляєте товар того ж дня, ви чітко працюєте і в нас нема проблем. Бо якщо взяти дешевший товар в іншому місці, і якщо щось буде не так, то пересилка буде коштувати ще стільки, скільки ми зекономили. А клієнт же більше до нас не прийде, бо ж беруть під клієнта.

Фішка в бокса: я кажу, Назар, треба розпродати певну партію товару, і сьогодні треба зробити вигрузку в 50%. І це робиться одним кліком. Ввечері розсилка пішла, а на ранок збираєш гроші. А раніше як це робилось? Все вручну, продзвонювати… Можна однією кнопкою зробити знижку на Різдво чи Великдень. А скільки людей мало би працювати над прайсами? Чи воно вартує?

У цьому Боксі є свій прикол. Все доточується.

Завжди є можливість подивитися статистику, скільки людей заходять на сайт. І ти починаєш бачити, над чим треба попрацювати. І ясно, ти не робиш сам аналіз, тобі система вивела ті дані, які ти хочеш бачити - ти відкрив дашборд і бачиш кількість дзвінків. А раніше як це було? Йдеш до оператора, береш ці дані, вони тобі присилають на емейл купу даних. І ти нічого не розбереш, там же не прикріплені до замовлення, з ким він говорив - невідомо. А коли ти прикріплений до телефонії і CRM, то будь-який дзвінок доступний. У нас був випадок, що клієнт каже нам: ви так не говорили! А ми ж йому чітко пояснювали, потім дали файл послухати. І все. Є проблемні клієнти, і для них треба мати рішення. Можливо, і мій персонал накосячив, але я можу розібратися в ситуації.

Мені важливо, що все зв’язується і працює чітко, як треба. Мені не треба багато. Тільки щоби всі мої процеси були в одній системі і я, коли їду за кордон, чітко бачу, скільки в мене сьогодні було заявок і грошей в касі. У нас же 90% - це оплата на карту, частина “наложок” і дуже маленька частина з офісу. Після того, як ми почали працювати з OneBox, ми все більше почали працювати онлайн. Бо раніше все робилося вручну, а тепер простіше. Ти клієнту дав посилання, він все заповнив, ти тільки уточнив - і все.

OneBox - це нормально. В мене зараз компанія працює на двох людях. І якщо би я був власник, який не збирається розвивати бізнес чи підтримати його на належному рівні, я би так і залишив. 

Ми дуже гарно зекономили на персоналі. Дуже подобається мені фінансова частина: каси, переміщення. Закриті процеси.

Ми, відколи запустили CRM, стали реальною інтенет-базою. А до того були якоюсь гібридною породою. Було незручно, косяків було дуже багато. Це була мука. І більшість компаній так мучаться. Мені вже навіть реклами не треба. 

У мене є знайомий, який має теж інтернет-магазин, ми одночасно починали. Він хвалиться, що в нього мінімальний “зазор”, він заробляє пару сотень гривень на день і йому цього досить. На його деталі можна чекати тиждень. А тепер він жаліється, що бізнес не йде, і він хоче виїжджати в Америку. Я ж йому не можу сказати, чого в нього не йде. Бо треба все змінити. Він не купить CRM-систему, бо в нього неправильні пріоритети, не знає, що таке бізнес.

- Виходить, для тих, хто має продажі і “зазор”, треба додати автоматизацію - і піде так, як теба?

Чого так, як треба? Піде краще. Це працює, і потужно.